طراحی و ساخت انواع سوله | 36228800 (051)

ایران، مشهد، بزرگراه آیت الله هاشمی رفسنجانی (میثاق)، میثاق ۳۴/۱

سوله دو طبقه

آنچه در این مقاله میخوانید:

اگر می‌خواهید در هزینه‌های ساخت سوله صرفه جویی کرده و یا به فضای داخل آن مانند انبار، سرویس بهداشتی و اتاق اداری دسترسی راحتی داشته باشید، می‌بایست سوله دو طبقه خریداری کنید. از این نوع سوله می‌توان در ساخت استادیوم ورزشی، سالن سینمای شهربازی و همچنین تالارها استفاده کرد. سوله دو طبقه سبک بهترین سازه برای مکان‌هایی است که به دهانه ورود و خروج بزرگ نیاز دارید.

انواع سوله دو طبقه

به طور کلی سوله دو طبقه به دو دسته تقسیم بندی می‌شود. نوع اول مجزا یا مستقل که از طریق راه پله  جداگانه می‌توانید به طبقات دیگر بروید، نوع دوم سوله دو طبقه دوبلکس است که با راه پله داخلی به سایر طبقات دسترسی دارید. کاربرد این سوله‌ها به نحوی است که زمانی که شما کمبود جا داشته باشید، می‌توانید از آن‌ها به عنوان سازه چند طبقه برای ساخت مکان‌هایی مانند انبار، اتاق استراحت، سازه اداری یا سرویس بهداشتی استفاده کنید. زمانی که در فضاهای بزرگ، دسترسی به نفرات، تجهیزات و تاسیسات کمی سخت باشد، با استفاده از سوله دو یا چند طبقه می‌توان به جای ساخت چند سوله، یک سوله سه طبقه یا دو طبقه بسازید و از فضای مورد نظر به بهترین شکل استفاده کنید در این صورت در هزینه‌های ساخت، حمل و نقل، تردد و نگهبانی صرفه جویی می‌شود.

طراحی سوله دو طبقه

طراحی سوله دو طبقه باید به نحوی باشد که مقاومت سوله در طبقه‌های بالایی به خوبی حفظ شود. به همین دلیل طراحی چنین سوله‌هایی نیازمند دقت و مهارت بسیار بالایی است و شما می‌بایست این‌کار را به عهده افراد متخصص بگذارید. از دیگر نکات مهم طراحی و ساخت سوله می‌توان به این مورد اشاره کرد که این سازه‌ها قابلیت جابجایی ندارند. بنابراین زمانی که بخواهید مقاومت آن‌ها را بالا ببرید، می‌بایست پایه‌ها در محل نصب ساخته شده و فونداسیون به پایه‌ها متصل شود. برای این‌که صدای حمل و نقل یا رفت آمد بین طبقات کاهش یابد، باید گفت این سازه بتن ریزی و سپس سرامیک شود.

مهم ترین کاربردهای سوله های چند طبقه یا دو طبقه

  • کارگاه‌های تولیدی که به سالن تولید، انبار، دفتر اداری، استراحت‌گاه و یا سرویس بهداشتی احتیاج دارند.
  • استفاده به عنوان استادیوم یا سالن ورزشی، رختکن، جایگاه تماشاچیان و سرویس بهداشتی در مجموعه‌های ورزشی
  • در تالار و نمایشگاه به عنوان سالن بزرگ، مجموعه اداری، آشپزخانه، رختکن و سرویس بهداشتی استفاده می‌شوند.
  • استفاده در شهربازی به عنوان سالن سینما، تئاتر یا جایگاه بازی

ساخت انواع سوله با سوله بارون

برای استعلام هزینه طراحی و ساخت سوله به همراه پوشش دیوار و سقف تماس بگیرید.

لوگو سوله بارون

معایب و مزایای سوله دو طبقه

این سازه همانند سایر سازه‌های صنعتی مزایا و معایب خاص خودش را دارد.

مزایای سوله دو طبقه

  • استفاده مفید از مکان مورد نظر
  • صرفه جویی در هزینه‌ها
  • دسترسی راحت به سایر قسمت‌های داخلی سوله
  • کاهش مصالح مورد نیاز برای ساخت چندین سوله مجزا

معایب سوله دو طبقه

زمانی که تعداد طبقات یک سوله بالاتر باشد، برای اجرای آن به ستون‌ها و تیرهای فولادی بیش‌تری نیاز است برای این‌کار می‌بایست از سوله‌های تیر ورقی برای ساخت سوله چند طبقه استفاده کنید اگر سقف سوله مورد نظر قوسی شکل باشد، طراحی آن به صورت دو طبقه ممکن نیست. در این صورت اتصال فونداسیون به ستون‌های دیگر با استفاده از پیچ و مهره انجام می‌شود، غیرممکن است و همین مورد را می‌توان به عنوان معایب سوله در نظر گرفت.

سوله دو طبقه سبک چیست؟

سوله دو طبقه سبک یکی از انواع سازه‌های صعنتی به شمار می‌رود که با توجه به سلیقه و کاربرد آن‌ها ساخته می‌شود. سازه‌های فلزی به کار رفته در این سوله باید بسیار مستحکم باشد به طوری که طبقه اول این سوله علاوه بر تحمل وزن خود سوله، می‌بایست وزن و فشار پایه‌های طبقه دوم را نیز تحمل کند. سقف این سوله به صورت شیب‌دار ساخته می‌شود. این سوله صنعتی سبک، در مکان‌های خاصی مورد استفاده قرار می‌گیرد. به عنوان مثال از انواع کاربرد این سوله می‌توان به سالن ورزشی، انبارها، کارخانه‌ها، تعمیرگاه‌ها و فروشگاه‌ها و همچنین مکان‌هایی که به دهانه بزرگ ورود و خروج احتیاج است، اشاره کرد.

ابعاد سوله دو طبقه

سوله‌های دو طبقه از لحاظ ارتفاع، تفاوت زیادی با سوله همکف ندارند. چرا که ارتفاع سوله‌ها با توجه  به کاربری آن‌ها تعیین می‌شود. به طور معمول می‌توان گفت سوله دو طبقه بین 6 تا 12 متر ارتفاع دارد و طول این سازه در حالت معمول مضربی از عدد 6 است. در سوله دو یا چند طبقه این متراژ به دو یا سه قسمت از مضرب 3 یا 4 متر تقسیم شده و تیرهای آن نصب می‌شود.

مصالح لازم برای ساخت سوله دو طبقه

برای ساخت این سوله می‌بایست از فولاد استفاده کرد چرا که به دلیل داشتن مقاومت بسیار بالا به عنوان یک سازه ساخته شده، یک مورد بسیار عالی برای سوله چند طبقه است. یکنواختی و انسجام بالا در اتصال تیر و ستون‌ها فولادی در اسکلت باعث جلوگیری از ایجاد نوسان می‌شود. برای این‌که بتوانید مقاومت سازه را بالا ببرید و همچنین از فشار وارد شده ناشی از باد جلوگیری کنید، استفاده از مهاربند یا بادبند سقف را در این سازه دست کم نگیرید. سازه‌های فولادی توانایی تحمل وزنی بیش از وزن خود را دارند و همچنین فضای کم‌تری را نسبت به سایر مصالح مانند سازه بتنی اشغال می‌کنند. همچنین سازه بتنی در صورت تحمل فشار زیاد فرو می‌ریزد اما سازه فولادی حتی در صورت خمیدگی زیاد نیز نمی‌شکند. در مبحث سوله دو طبقه سازه فولادی حرف اول را می‌زند چرا که با آب و هوای کشور بسیار سازگار است.

سوله دو طبقه مناسب برای صرفه جویی در هزینه

زمانی که بخواهید در هزینه‌های ساخت سوله صرفه جویی کنید، ساخت سوله دو یا چند طبقه پیشنهاد بسیار مناسبی برای شما محسوب می‌شود. به طور کلی دو نوع سوله دو طبقه وجود دارد. سوله مستقل و سوله دوبلکس از انواع این سوله به شمار می‌رود. در سوله دوبلکس طبقات از طریق پله‌های داخلی از هم جدا می‌شوند و راه پله خارجی قابلیت جدا کردن طبقات سوله را از هم به عهده دارد. شما با توجه به نیازتان می‌تانید آنها را از شرکت‌های معتبر تهیه کنید.

سوله بارون
سوله بارون

ساخت انواع سوله های سبک و سنگین | پوشش سقف و دیوار سوله | سوله سازی

مقالات مرتبط

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *