طراحی و ساخت انواع سوله | 36228800 (051)

ایران، مشهد، بزرگراه آیت الله هاشمی رفسنجانی (میثاق)، میثاق ۳۴/۱

سوله تیر ورقی

آنچه در این مقاله میخوانید:

سوله تیر ورقی یک سازه ساختمانی است که از اتصال ورق‌های فولادی با استفاده از روش co2 و یا پیچ و مهره به هم متصل می‌شوند. به دلیل انعطاف پذیری در طراحی و ساخت این محصول، هنوز هم پس از چندین دهه قدمت، جای خودش را بین مهندسین سازه‌ها حفظ کرده است.

سوله تیر ورقی چیست؟

سوله تیر ورقی یکی از قدیمی‌ترین روش‌ها برای ساخت سازه‌های صنعتی هستند. در سال‌های گذشته از سوله تیر ورقی به وفور استفاده می‌شد. اما امروزه با پیشرفت تکنولوژی و نوآوری و تغییر سیستم‌های محاسباتی در ایران و سایر کشورها، سوله تیر ورقی جایش را به خرپایی داد. سوله‌های تیر ورقی همچنان با وجود قدیمی‌ بودنشان و عدم استفاده از نوآوری در ساخت آن‌ها هنوز هم تعدادی از مردم از این سوله برای ایجاد محیط‌های صنعتی استفاده می‌کنند. این نکته را در نظر بگیرید به دلیل این‌که سوله تیر ورقی بهینه نیست و در ساختار آن‌ها فولاد زیادی به کار رفته است همین عامل باعث بالا رفتن قیمت آن شده و تهیه این سوله اصلا صرفه اقتصادی برایتان ندارد. با این وجود مهندسان سازه‌های صنعتی از سوله‌های بهینه مانند خرپایی استفاده می‌کنند.

اجزای تشکیل دهنده سوله تیر ورقی

همه سوله‌ها از تجهیزاتی تشکیل شده‌اند و با قرار گرفتن آن‌ها در کنار هم، سازه کامل می‌شود. در صورتی که یکی از این تجهیزات در ساخت سوله وجود نداشته باشد، سوله ناقص است و مقاومت بالایی در برابر آسیب‌های احتمالی ندارد. به اجزای مهم سوله تیر ورقی که به شرح زیر است توجه داشته باشید.

  • قاب اصلی تیر ورقی: این قاب شامل ستون و سقف است.
  • پرلین یا z: پرلین‌ها در واقع تیرهای فرعی هستند که در امتداد طول سازه و در فاصله‌ای مشخص از هم و بین قابهای اصلی سقف گذاشته می‌شوند. این قسمت از سوله وظیفه دارد که وزن پوششی روی سقف را تحمل کند.
  • وال پست: وال پست‌ها همان اجزای افقی هستند که در ابتدا و انتهای سوله قرار می‌گیرند و به مقاومت دیوار سوله در برابر زلزله یا باد کمک شایانی می‌کنند. همچنین می‌توانید از وال پست به جای در یا دیوار استفاده کنید. وال پست نمی‌تواند وزن کل سوله را تحمل کند، بلکه وظیفه آن‌ها گرفتن بار دیواری است که به آن متصل هستند. ممکن است خیلی از شرکت‌های غیرمعتبر وال پست را از سوله تیر ورقی حذف کنند بنابراین به این نکته خوب دقت کنید.
  • بادبند یا مهاربند ستون و سقف: بادبند هم برای سقف و هم برای ستون بسیار واجب است. چند روش برای نصب بادبند وجود دارد که یکی ازبهترین آن‌ها نصب از طریق صلب است که برای ساخت آن در سوله تیر ورقی، باید از پروفیل چهار گوش استفاده شود.
  • استرات: وظیفه اصلی استرات متصل کردن قاب های اصلی در محور طولی سازه است.
  • کف ستون: اتصال ستون و فونداسیون از این طریق انجام می‌شود.
  • سگراد: اتصال پرلین به قاب سقف توسط سگراد انجام می‌شود.
  • بولت: میلگردهای بیرون زده از فونداسیون هستند و از طریق بیس پلیت و مهره، وظیفه اتصال ستون به فونداسیون را بر عهده دارند.

مراحل ساخت سوله تیر ورقی

در ساخت این سوله، با توجه به نوع کاربری و طراحی آن ابتدا می‌بایست ورق‌های فولادی برش خورده و سپس از طریق جوشکاری به هم متصل می‌شوند. پس از اتصال قاب‌ها و ستون‌ها به یکدیگر، نوبت به رنگ آمیزی می‌رسد و پس از رنگ آمیزی ورق‌ها به محل احداث سوله منتقل می‌شوند. دو روش برای اتصال آن‌ها به یکدیگر وجود دارد. روش وصل شدن با co2 و همچنین پیچ و مهره از راه‌های اتصال ورق‌های فولادی سوله تیر ورقی است.

این نکته را در نظر بگیرید که هر چقدر دهانه سوله بزرگتر باشد، باید از فولادهای بیش‌تر با ضخامت بالاتر استفاده کنید. در ساخت این سوله حداکثر دهانه‌ای که باید استفاده شود، 70 متر است و قطر بیش‌تر از این امکان پذیر نیست.

مزایا سوله تیر ورقی

به دلیل اینکه قطعات سوله تیر ورقی با استفاده از پیچ و مهره به هم متصل می‌شوند، قابلیت دمونتاژ کردن و جابجایی در آن‌ها وجود دارد و همچنین اجزا آن قابل بازیافت کردن هستند. در این سوله‌ها می‌توان از جرثقیل‌های سقفی و دروازه‌ای استفاده کرد که این موضوع اهمیت زیادی دارد. یکی دیگر از مزایای این سوله این است که می‌توانید با استفاده از آن سوله‌های چند طبقه بسازید.

ساخت انواع سوله با سوله بارون

برای استعلام هزینه طراحی و ساخت سوله به همراه پوشش دیوار و سقف تماس بگیرید.

لوگو سوله بارون

تفاوت سوله خرپایی و سوله تیر ورقی چیست؟

به دلیل اینکه دهانه سوله تیر ورقی بزرگ است، مهندسان برای جلوگیری از آسیب سازه به فولاد بیش‌تری برای ساخت آن نیاز دارند، همین دلیل باعث بالا رفتن قیمت سوله ورقی می‌شود. اما در سوله خرپایی به دلیل استفاده از تکنولوژی در ساخت آن از فولاد کم‌تری استفاده شده و وزن کل سوله پایین‌تر است، در عین حال مقاومت خیلی زیادی دارد و امنیت آن کاملا تضمین شده است.

معایب سوله تیر ورقی

  • وزن سوله بسیار بالا بوده چرا که در ساختار آن فولاد زیادی به کار می‌رود.
  • هزینه ساخت آن بسیار زیاد است و از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه نیست.
  • سوله هایی که به دهانه بزرگ احتایج دارند را با این روش نمیتوان ساخت.
  • به دلیل وزن بالا در برابر زلزله و بلایای طبیعی اصلا مقاوم نیستند.

ساخت سوله تیر ورقی

سوله تیر ورقی یکی از روش‌های مونتاژ قدیمی و منسوخ شده در ساخت سازه‌های ساختمانی است. به دلیل دهانه بزرگی که این سوله دارد می‌بایست در ساخت آن فولاد زیادی استفاده شود همین عامل نیز قیمت و وزن آن را بسیار بالا می‌برد و از لحاظ اقتصادی اصلا به صرفه نیست. بهتر است برای ساخت سوله از روش خرپایی استفاده کنید چرا که با وجود استفاده از تکنولوژی در ساخت، هم به لحاظ اقتصادی به صرفه هستند و هم استقامت بالاتری نسبت به سوله تیر ورقی دارد.

سوله بارون
سوله بارون

ساخت انواع سوله های سبک و سنگین | پوشش سقف و دیوار سوله | سوله سازی

مقالات مرتبط

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *