طراحی و ساخت انواع سوله | 36228800 (051)

ایران، مشهد، بزرگراه آیت الله هاشمی رفسنجانی (میثاق)، میثاق ۳۴/۱

طراحی و ساخت سوله

آنچه در این مقاله میخوانید:

طراحی و ساخت سوله

طراحی سوله

سوله ها با روش‌های مختلفی طراحی می‌شوند. از جمله این طراحی‌ها می‌توان به خرپایی و جرثقیل اشاره کرد.

طراحی سوله با جرثقیل

برای مونتاژ سوله می‌بایست از جرثقیل استفاده کرد. طراحی سوله با استفاده از جرثقیل باید با درخواست کارفرما باشد. در این روش مراحل ساخت و اجرا از طراحی سوله در کارگاه بیش‌تر بوده و همچنین زمان و هزینه بیش‌تری نیز برای این‌کا لازم است. به این نکته توجه داشته باشید فاکتورهایی مانند مستقل یا متکی بودن جرثقیل نیز در قیمت آن تاثیر زیادی دارد. به طور مثال جرثقیل‌هایی که حمل بار 10 تن دارند برای طراحی با استفاده از آن به سازه مستقل نیاز است.

طراحی سوله خرپایی

یکی از بهترین روش‌ها برای طراحی سوله، خرپایی است که این نوع سوله وزن پایین‌تری نسبت به بقیه سوله‌ها دارد. با این تفاوت که در طراحی از تیر ورق فولادی در سقف استفاده نمی‌شود و در ساخت سوله‌های خرپایی پروفیل‌های صنعتی تولید شده و به کار می‌روند. تخصص و مهارت سازندگان سوله خرپایی اهمیت زیادی دارد چرا که باید از اصول ایمنی و علمی استفاده کنند تا سازه‌ای مقاوم بسازند. اگر در انتخاب طراح دقت لازم را نداشته باشید، به خسارات و زیان‌های جبران ناپذیری دچار می‌شوید.

مراحل طراحی سوله

ساخت سوله باید طبق مراحل زیر انجام شود:

مرحله اول کاربرد سوله

اولین مرحله‌ای که در بعد از تعیین ابعاد سوله اهمیت دارد، توجه کردن به کاربرد سوله و طراحی آن است. ابتدا باید ارتفاع سوله و طراحی با جرثقیل سقفی معین شود. پس از معین کردن مکان احداث، ارتفاع سوله، میزان باد، برف، باران و زلزله و همچنین ابعاد سازه مانند ضخامت، طول و عرض و اندازه متریال فونداسیون طراحی شروع می‌شود. 

اجرای فونداسیون

اجرای فونداسیون سوله در مرحله بعدی انجام می‌شود که این پروسه از مهم ترین مراحل طراحی سوله است. تمامی انرژی باد، زمین لرزه و برف از طریق فونداسیون به زمین احداث منتقل می‌شود. مسائلی مانند آکس بندی درست، گونیا بودن و خط تراز آن در این مرحله بسیار حساس است به خصوص در طراحی با جرثقیل سقفی حساسیت بیش‌تری دارد چرا که عدم اجرای صحیح آن باعث ریزش سازه می‌شود.

مونتاژ سوله

 پیمانکاران و مهندسین سوله ساز طبق نقشه‌های طراحی شده ابعاد و ضخامت‌های آن‌ها را کنترل کرده و پس از آن اقدام به برش ورق آلات می‌کنند. سپس گروه مونتاژ برش‌هلی نهایی را ایجاد و برای مونتاژ پایانی اقداماتی انجام می‌دهند.

جوش کاری

 آخرین مرحله از مراحل سوله سازی به جوشکاری تعلق دارد. در این پروسه با در نظر گرفتن طول، عمق و ضخامت جوش معین و با توجه به اصول طراحی سوله توسط افراد متخصص این کار انجام می‌شود.

طراحی سوله | سوله بارون

ساخت سوله

  • مرحله اول اخذ مجوز ساخت سوله: سوله سازی مانند ساخت هر بنای دیگری احتیاج به طی کردن مراحل اداری و گرفتن مجوز دارد.اخذ مجوز ساخت سوله شامل بهره برداری و ساخت سوله است. برای این‌کار ابتدا مشخص می‌کنید که زیر نظر کدام سازمان و یا وزارت خانه می‌خواهید سوله بسازید. به طور مثال سازمان‌هایی مانند صنایع، وزارت کشاورزی و بهداشت می بایست مجوز شما را صادر کنند. برای دریافت مجوز احداث سوله در شهر و منطقه باید قوانین آن‌جا را در نظر بگیرید.
  • خرید زمین سوله: خرید زمین در واقع به معنای احداث سوله است که دیگر قابل تغییر نیست. حتما تحقیقات لازم را در این زمینه تکمیل کنید. شرایط حمل و نقل، در دسترس بودن و امنیت محل مورد نظر اهمیت زیادی در این موضوع دارد.
  • انتخاب نوع سوله سازی: شرکت‌های بسیاری در زمینه سوله سازی فعالیت دارند. برای این‌که بهترین شرکت را انتخاب کنید، می‌بایست از نزدیک کارخانه را ببینید و سپس برای تهیه سوله از آن‌ها اقداماتی انجام دهید. توجه به رضایت مشتریان نیز اهمیت زیادی در شناخت شرکت‌ها دارد. پس از این‌که بهترین تولید کننده را انتخاب کردید نوبت به ساخت سوله می‌رسد که این‌کار با توجه به سلیقه شما توسط افراد متخصص انجام می‌شود.

ساخت انواع سوله با سوله بارون

برای استعلام هزینه طراحی و ساخت سوله به همراه پوشش دیوار و سقف تماس بگیرید.

لوگو سوله بارون

سوله بهینه

طراحی و ساخت سوله بهینه یا استاندارد بسیار حساس است چرا که عدم به توجه به نکات ایمنی می‌تواند شما را با زیان‌های زیادی روبرو کند. هرچقدر متراژ سوله بزرگ‌تر باشد، صرفه جویی حاصل از بهینه بودن نیز افزایش می‌یابد. بهینه سازی و طراحی اقتصادی سوله استاندارد برای یک سوله با متراژ بالا اهمیت زیادی دارد چرا که میزان صرفه جویی بالاتر می‌رود. فرآیند بهینه سازی سوله و طراحی اقتصادی آن با استانداردهای ملی و بین‌المللی مطابقت دارد. متخصصین اجزای اصلی سوله را با استفاده از الگوریتم‌های پیشرفته کامپیوتری به هم متصل کرده و در نتیجه سوله بهینه را می‌سازند.

ساخت سوله | سوله بارون

طراحی سوله صنعتی

در سال‌های قبل افراد به نمای سوله‌ها اهمیت زیادی نمی‌دادند. اما این روزها مهندسین به اهمیت نمای سوله‌های صنعتی پی برده‌اند. به دلیل این‌که طراحی زیبا و منحصر به فرد سوله و توجه به زیبایی آن می‌تواند باعث تبلیغ کارتان شود و شما را از تمامی رقبایتان جلو می‌اندازد. همچنین ارزش بنای تجاری و صنعتی را بالاتر می‌برد. طراحی سوله صنعتی و توجه به نمای سوله هوشمندی یک برند یا صاحب یک شرکت را نشان می‌دهد.

مزایا سوله مدرن

معمولا در سالهای اخیر از نماهای جذاب و شیک برای قسمت بیرونی سوله استفاده می‌کنند که به آن مدرن گفته می‌شود. سادگی در عین حال لوکس بودن نمای بیرونی سوله در این سازه به چشم می‌خورد. شما هیچ زرق و برق یا جزییاتی را در این نوع سوله‌ها مشاهده نمی‌کنید. بهتر است قبل از انتخاب سوله مدرن به مزایای آن توجه کنید:

  • افزایش اعتبار و ارزش سازه به مدرن بودن نمای آن است
  • محیط کارخانه و سوله با یک طراحی مدرن باعث زیباتر شدن جلوه سازه صنعتی شما می‌شود.
  • استاندارد بودن و زیبایی نمای سوله مدرن تاثیر زیادی در روحی کارمندان و کارگران شما دارد.
  • طراحی دقیق و زیبا نیز باعث افزایش استقامت سازه شده و از هدر رفتن انرژی جلوگیری می‌کند.

اجزای تشکیل دهنده سوله

سوله از قسمت های مختلفی تشکیل شده است که شامل موارد زیر می‌شود:

  • فلاشینگ سوله: فلاشینگ به ورقی گفته می‌شود که باعث پوشش درزبندی ساندویچ پانل سوله مانند سقفی و دیواری می‌شود. همچنین از ورود برف، باران، گرد و خاک به داخل سوله جلوگیری می‌کند. از فلاشینگ برای زیباسازی ظاهر سوله نیز استفاده می‌شود.
  • سینه بند سوله: یکی دیگر از لوازم جانبی سوله، سینه بند آن است که برای جلوگیری از کمانش پیچشی-جانبی بال رفتر در مناطقی که لنگر منفی است استفاده می‌شود. به طور معمول سینه بند در نبشی قابل کاربرد است.
  • مهاربند یا بادبند سوله: یک عضو محکم کننده در سوله بوده که از سقف در برابر عوامل بیرونی مانند باد محافظت می‌کند. سقف سوله‌ها به صورت شیب‌دار ساخته می‌شود و با توجه به سلیقه شما در دو نوع دو شیب و تک شیب در بازار موجود است. حتی در برخی موارد سقف تخت یا قوسی شکل طراحی می‌شود.

طراحی داخلی سوله

پس از اینکه مراحل ساخت قسمت بیرونی سوله به اتمام رسید، نوبت به طراحی داخلی سوله می‌رسد که از مهم‌ترین کارهایی که می‌توان در قسمت داخلی سوله انجام داد به شرح زیر است:

برق و تاسیسات سوله

ابتدا میزان مصرف برق مشخص شده و انشعابات مورد نیاز دریافت می‌شود. پس از آن نوبت به نصب تابلوهای اصلی و فرعی داخل سوله می‌رسد. در صورتی که برق دائمی بخواهید نباید از ژنراتور غافل شوید.

سیستم امنیت و نظارتی

سیستم اطفاء حریق با روش‌های مختلفی اجرا می‌شود. نصب دوربین مدار بسته نیز در این مرحله قابل اجراست.

کنترل تردد

برای نظارت بر کنترل تردد در سوله باید این سیستم را طراحی کنید که کنترل کل سوله را بر عهده دارد.

مراحل طراحی و ساخت سوله

ساخت سوله باید طبق استانداردهای خاصی باشد. برای این‌کار می‌بایست از متخصص کمک بگیرید. طراحی سوله به دو روش خرپایی و یا با استفاده از جرثقیل انجام می‌شود. در این مرتحل ابتدا باید ابعاد آن به صورت دقیق مشخص شود و سپس نوبت به مناسب سازی خاک می‌رسد پس از طی شدن این پروسه، می‌بایست سوله ساخته شود که برای آن می‌بایست نسبت به اخذ مجوز و خرید زمین مورد نظر اقدام کنید. در صورتی که هزینه ساخت سوله برایتان سنگین است می‌توانید از سوله بهینه استفاده کنید.

سوله بارون
سوله بارون

ساخت انواع سوله های سبک و سنگین | پوشش سقف و دیوار سوله | سوله سازی

مقالات مرتبط

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *